Middelbare scholieren ‘nemen De Meerpaal over’.
Op 20, 21 en 22 februari was het een energieke drukte in De Meerpaal, want voor bovenbouwleerlingen van Almere College Het Perron en Copernicus en het Ichthus College stonden meerdere activiteiten op de planning. Van workshops tot film en theater, inclusief verdiepende sessies. Al deze projecten zijn onderdeel van het aanbod van de Kunstwerkplaats van De Meerpaal. Het ‘loket’ voor cultuureducatieaanbod in de gemeente Dronten.
Maandag volgden vierdeklassers van het Almere College Het Perron een workshop dag als onderdeel van hun eindexamen CKV. Vijf uur lang werkten ze in groepjes o.a. aan een korte film, het ontwerp van een eigen vakantiewoning, een komische theaterscène en een eigen choreografie, een tas ontwerpen of met woorden en letters een eigen kunstwerk maken.
Dinsdag stond het project Movies that Matter op het programma. Leerlingen van het Almere College Copernicus (havo 4 en vwo 5) bekeken en bespraken de film I don’t wanna dance. Een film over maatschappelijke thema’s als mensenrechten en mentale problemen bij jongeren. Nienke de la Rive Box ging hierover, in haar rol van moderator, met de leerlingen in gesprek. Een leerzame, interactieve activiteit als onderdeel van het vak CKV van de pre-examen klassen. ‘Confronterend, heftig maar bovenal waardevol. Het is goed om onze leerlingen kennis te laten maken met de wereld waarin jeugdzorg voorkomt. En mochten leerlingen zelf problemen hebben dan zou dit ons, maar ook klasgenoten, kunnen helpen om dat te signaleren’, aldus de docent CKV van het Almere College. Een leerling vult aan met ‘Ik vind het een goede film. Maar ook verdrietig, want ouders moeten niet afhankelijk zijn van hun kinderen. Een kind van 14 moet niet voor zijn moeder zorgen. Ouders moeten het goede voorbeeld geven’.
Woensdag was het de beurt aan de leerlingen van het Ichthus College Jupiterweg en Het Perron. Zij bezochten in de Grote Zaal de theatervoorstelling FTBLL Can you kick it van ISH Dance Collective. Over straatvoetbal, freestyle voetbal en breaking. Begeleid door hiphop beats en spoken word. Helemaal in hun belevingswereld. Het was spectaculair. Leerlingen die nog nooit in een theaterzaal waren geweest, keken hun ogen uit. Maar liefst 660 enthousiaste, klappende leerlingen die stil waren tijdens poëtische momenten. Leerlingen vonden het ‘super vet’ en wilden met de cast op de foto. ‘Trots om dit met zoveel leerlingen te kunnen doen en te zien hoe enthousiast zij reageerden op de voorstelling’, aldus de docent. Ook de cast was dolenthousiast: ’te gek publiek, tof dat ze klappen en mee joelen. Dan zijn ze echt in het moment!’.
Voor meer informatie over de activiteiten voor scholen via de Kunstwerkplaats, kijk op www.meerpaalkunstwerkplaats.nl.
datum van publicatie: 24 februari 2023